اخبار

روح‌الله شمسی‌زاده : برای مجسمه های فاخر شهر شناسنامه بگیرید

گفت وگو با روح‌الله شمسی‌زاده ـ رئیس انجمن مجسمه‌سازان ایران

“برای مجسمه های فاخر شهر شناسنامه بگیرید”

رئیس انجمن مجسمه‌سازان ایران شناسایی و ایجاد شناسنامه برای آثار فاخر مجسمه تهران را از مواردی برشمرد که سازمان زیباسازی از آن غافل است و تاکید می کند که در این شرایط اتفاقاتی مشابه آنچه برای مجسمه های پرویز تناولی رخ داده، چندان هم عجیب نیست.

چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ خبری مبنی بر دزدیده شدن لنگ کفش مجسمه پرویز تناولی در پارک شفق تهران منتشر شد که باتوجه به گفته‌های مجید قادری، معاون فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی شهرداری تهران قرار است ترمیم این اثر صورت بگیرد.

اما این مجسمه نخستین اثری نیست که امسال بخشی از آن به سرقت رفته و حاشیه ساز شده است؛ همین امسال بخشی از دیگر آثار تناولی در پارک دانشجو به سرقت رفت و حواشی بسیاری را به همراه داشت که البته در همان زمان معاون فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی شهری وقت توضیحاتی را درباره برنامه‌های این سازمان برای محافظت از آثار شهری ارائه داد ولی اکنون قادری می‌گوید که مسئولیت نگهداری از این نوع آثار برعهده سازمان زیباسازی شهری نیست و آنها تنها وظیفه نصب این آثار را برعهده دارند

به گزارش تجسمی آنلاین و به نقل از ایسنا در گفت و گویی با روح‌الله شمسی‌زاده ـ رئیس انجمن مجسمه‌سازان ایران ـ که او درباره سرقت مجسمه‌های شهری توضیح داد: بحث مدیریت هنری شهر یک امر تخصصی است ولی دوستان ما در حوزه مدیریت شهری معمولا کسانی هستند که یا از مشاوره‌های هنرمندان استفاده نمی‌کنند و یا اینکه از اهمیت آثار شهری شناخت ندارند و نمی‌دانند که این آثار سرمایه‌های شهری هستند.

او ادامه داد: این آشنا نبودن به حدی است که با آغاز این سرقت‌ها در دهه هشتاد، نخستین راه حلی که به ذهن آنها خطور کرد متوقف کردن ساخت مجسمه‌های برنزی و جایگزین کردن برنز با فایبرگلاس بود. گرچه که این امر نامناسب ترین راهکار موجود و همانند این بود که با آتش گرفتن یک پمپ بنزین بقیه پمپ بنزین‌ها را نیز تعطیل کنیم

این هنرمند بیان کرد که شناسایی و ایجاد شناسنامه برای آثار فاخر مجسمه تهران، یکی از مواردی است که سازمان زیباسازی از آن غافل است. سازمان زیباسازی در برخورد با مجسمه‌های شهری وحدت رویه و استاندار ندارد و اساسا برنامه‌ای هم برای حفاظت از این آثار وجود ندارد؛ به همین جهت چنین اتفاقاتی عجیب نیست و رخ می‌دهد.  

متن کامل خبر در TAJASOMI ONLINE 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *